naar top
Gemeente staden

Consumer Connect: antwoorden op consumentenvragen en -twijfels

De Federale Overheidsdienst Economie (FOD) lanceerde de nieuwe website Consumer Connect. De website biedt antwoorden op consumentenvragen en -twijfels.

Je vindt er in een duidelijke taal wat je rechten en plichten zijn en je wordt zo geholpen bij het kiezen van acties die je kan ondernemen. Ondervind je als onderneming een probleem, dan kan je dat nog steeds melden op het Meldpunt

Op de website van Consumer Connect zijn vier grote onderdelen beschikbaar.

Allereerst is er ‘Vind informatie’, waarbij je info kan vinden over je rechten als consument, opgesplitst in thema’s. Het is ook mogelijk om met de consumentengids het voor jou relevant onderdeel te vinden. Je antwoordt op enkele vragen en krijgt de info die relevant is en welke mogelijke acties je kan ondernemen.

Daarnaast ook ‘Meld ons iets’: om een inbreuk op de wetgeving inzake consumentenbescherming aan te geven. De Economische Inspectie van de FOD Economie zal deze meldingen dan analyseren en al dan niet beslissen om verder te gaan met de bevoegde inspectie.

Als derde is er ‘Bemiddelen’. In dit onderdeel van de site kan je beroep doen op een ombudsdienst om een geschil met een onderneming op te lossen.

Als laatste is er nog ‘Stel een vraag’, waarbij je het Contact Center van de FOD Economie kan bereiken via telefoon, e-mail, sociale media of aan de hand van het online contactformulier.

Om een duidelijk overzicht te krijgen van de meldingen die je hebt gedaan of de status de controleren van vragen die je stelde, is het mogelijk om een account te maken op de site.

Benieuwd? Ontdek ConsumerConnect nu.

Deel deze pagina
Dit artikel werd gepubliceerd op 15 maart 2024